آنزیم ها در قرآن

مطالب مربوط

آنزیم ها در قرآن

دسته اول آنزیم های گوارشی:

دسته ای از آنزیم ها هستند که در پانکراس ترشح می شوند،و از دوازدهه به معده می ریزند و نقش مهمی در گوارش غذاهایی که می خوریم دارند،حال میزان این آنزیم ها نیز باید متناسب با توجه به میزان غذای مصرفی ترشح شود،زیرا با افزایش و کاهش میزان آنزیم جذب و دفع غذاها دچار مشکل می شود.مثلا برای چربی ها و قند ها آنزیم بیشتری در دستگاه گوارش مورد نیاز است و پانکراس متناسب با غذایی که می خوریم آنزیم ها را می سازد.[1]

دسته دوم آنزیم هایی هستند که در شبیه سازی DNA که محتوی ژنتیک و هسته سلول های ماست به کار می رودکه در فصل اول کتاب زیست پیش دانشگاهی به آن اشاره شده است،این آنزیم ها مانند آنزیم RNA پلی مراز نقش رونویسی از دو هسته DNA را دارند.در آزمایش ها بیدل و تیتوم نیز به این مساله اشاره شد که هر ژن از طریق تولید یک آنزیم تاثیر خود را اعمال می کند.تصاویر زیر نقش RNA پلی مراز را در رو نویسی ژن ها نشان می دهد.

در رونویسی مرحله اول همانند سازی RNA پلی مراز به قسمتی بنام راه انداز متصل شده دو رشته DNA را از هم باز می کند،در مرحله دوم همانند سازی RNA پلی مراز همچون قطاری روی ریل بروی حرکت و هر یک از دئوکسی ریبونوکلئوتید ها را روی نوکلئوتید مکل قرار می دهد و آنها را مرتب میکند و در مرحله آخر DNA و Mrna ساخته شده را از هم جدا می کند.[2]

در همانند سازی که کمی پیچیده تر است نیز همانند رونویسی است با این تفاوت که دو رشته از رشته اول ساخته می شود و آنزیم های هلیکاز لیکاز و پریماز نقش فعالی در این عمل دارند.

 

در سوره الروم آیه 28 نوشته شده است:

خداوند مثالی از خودتان برای شما زده: آیا (اگر مملوک و بردهای داشته باشید) این مملوکهایتان هرگز شریک شما در روزیهائی که به شما داده‏ایم می‏باشد، آنچنان که هر دو مساوی باشید و از تصرف مستقل و بدون اجازه آنها بیم داشته باشید، آنگونه که در مورد شرکای آزاد بیم دارید؟ این چنین آیات خود را برای کسانی که تعقل می‏کنند شرح می‏دهیم.

  1. در ابتدای آیه به مثالی از خودتان اشاره شده است که به درون بدن اشاره دارد و همانطور که می دانید آنزیم ها فعالیت درون سلولی دارند.
  2. در قسمت دوم به شریک روزیها اشاره شده است که می تواند به مخلوط شدن غذا با آنزیم های گوارشی اشاره داشته باشد.
  3. در قسمت سوم به دو مساوی اشاره شده است،که می تواند به آنزیم هایی که در همانند سازی و رونویسی نقش دارند و دو رشته را جدا و  مرتب می کنند اشاره داشته باشد.

در ادامه به تصرف مستقل و بدون اجازه اشاره شده است،و این نیز به این معنی می تواند باشد که در صورتی که این عمل اشتباه باشد،و یا توسط انسان مورد دستکاری قرار گیرد می تواند منجر به جهش شده و باعث سرطان و مرگ شود.


تاریخ ارسال: شنبه 12 مرداد 1395 ساعت: 17:52 |تعداد بازدید : 65 نویسنده :

دیدگاههای این مطلب


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: